Podatki pośrednie najprościej rzecz mówiąc to podatki, które nakładane są przede wszystkim na wydatki na dobra i usługi.
Warto wyraźnie zaznaczyć, że poszczególne podmioty, które płacą podatki pośrednie nie są bezpośrednio zobowiązane do ich opłacenia. Podatki tego typu z praktycznego punktu widzenia przerzucane są bezpośrednio na inne podmioty, dzięki czemu nie uwzględniają one rzeczywistej zdolności płatniczej podatników.
Co warto wiedzieć o podatkach pośrednich?
W chwili obecnej najważniejszy dla przedsiębiorców jest podatek od wartości dodanej. Mowa tutaj oczywiście o podatku VAT, który w rzeczywistości jest po prostu podatkiem od sprzedaży detalicznej. Pamiętać należy o tym, że podatek od sprzedaży może być ścigany tylko na etapie ostatecznej sprzedaży poszczególnym konsumentom. Podatek VAT skonstruowany jest w taki sposób, że może obciążać on także stadia procesu produkcji. Podmiotami podatków pośrednich są wszystkie instytucje, które biorą czynny udział w obrocie towarowym.
Jakie role pełnią podatki pośrednie?
Podatki pośrednie dzięki wrażliwości na mniejsze lub większe zmiany poziomu dochodu narodowego i zatrudnienia, mogą stanowić automatyczny stabilizator koniunktury. Bardzo wiele podatków pośrednich pełni tak naprawdę rolę stymulacyjną, dlatego też tak często wykorzystywane są jako niezawodne instrumenty oddziaływania na poszczególne decyzje podmiotów gospodarczych. Pośrednie podatki (www.pwc.pl/pl/uslugi/doradztwo-podatkowe/podatki-posrednie.html) odgrywają ważną rolę przede wszystkim przy słabej administracji podatkowej. Wynika to oczywiście z bardzo dużej ściągalności. Jak powszechnie wiadomo podnoszenie VAT-u może działać jako duża zachęta dla producentów, którzy mogą znacząco poprawić efektywność kosztową. Nie można zapominać także i o tym, że podatki pośrednie wykorzystywane są do promowania konsumpcji określonych towarów albo wręcz odwrotnie, czyli do zniechęcania do konsumpcji określonych towarów. Na samym końcu warto wspomnieć także o tym, że podatki pośrednie mogą wpływać bezpośrednio na decyzje dostawców i konsumentów, co oczywiście oznacza że wpływają one na poziom konsumpcji.