IPO (ang. Initial Public Offering), czyli pierwsza oferta publicznego to nic innego, jak debiut określonej spółki na giełdzie. Pojawienie się na parkiecie bezpośrednio wiąże się z emisją papierów wartościowych, które nabyć może każdy inwestor. Dlaczego spółki decydują się na
IPO? Wyjaśniamy!
Uzyskanie dodatkowego kapitału
Oczywiście pierwszą i najważniejszą przyczyną (chociaż nie jedyną), dla której spółki decydują się debiut na giełdzie papierów notować jest chęć uzyskania dodatkowego kapitału. Nie ma znaczenia, czy spółka pojawiła się na notowaniach wielkich giełd świata zachodu, na giełdzie wyspecjalizowanej, czy też na parkiecie stosunkowo skromnych giełd w Azji (oczywiście nie licząc parkietów w Tokio, Hong Kongu i w Szanghaju).
Każdorazowo debiut wiąże się z chęciom uzyskania dodatkowego kapitału. Oczywiście nie w każdym wypadku się to udaje. Historia uczy, że początek notowań może być końcem stosunkowo dobrze funkcjonujących firm. Przykładem może być Private Equity Managers. Spółka, która w roku swojego debiutu uzyskała przychód rzędu 50 milionów netto, jednak wycena akcji od dna debitu do roku 2020 spadła o 70%. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku wszystkim znanego Inpostu.
Chęć rozmycia ryzyka i spieniężenia
Chociaż żaden zarząd spółki nie oficjalnie nie przyzna, że główną motywacją do debitu na parkiecie była chęć rozmycia ryzyka, to rzeczywistości ma to miejsce częściej, aniżeli większość osób uważa. Oczywiście tego rodzaju motywacja najczęściej dotyczy mniejszych, obiecujących przedsiębiorstw, które rozpoczynają swoją przygodę z emisją papierów wartościowych na mniejszych, wyspecjalizowanych giełdach takich jak NewConnect.
Inną przyczyną, dla której spółka może zdecydować się na IPO jest chęć spieniężenia zysków przez dotychczasowych właścicieli. W praktyce jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów, aby „wyciągnąć” żywą gotówkę z własnej inwestycji. Sprzedając własne udziały właściciel uzyskuje środki pieniężne przy równoczesnym zachowaniu płynności finansowej firmy. Oczywiście odbywa się to kosztem częściowego lub całkowitego utracenia wpływ na spółkę.
Korzyści z IPO
IPO wiąże się z wieloma korzyściami – www.pwc.pl/pl/uslugi/gotowy-do-ipo-wejscie-na-gielde.html. Nie tylko z tymi natury materialnej (przynajmniej nie bezpośrednio) wchodząc na parkiet firma staje się spółką publiczną, co ma bezpośredni wpływ na to, jak jest postrzegana zarówno przez kontrahentów, jak i inwestorów.
Jest to bezpośrednio związane z jawnością kondycji finansowej spółki. Inaczej rzecz ujmując dzięki zwiększonemu zaufaniu ze strony otoczenia firma może się szybciej rozwijać.