Compliance to pojęcie, z którym zetknął się niemal każdy znajdujący się w strukturach nowoczesnej instytucji finansowej. Czym zajmuje się ten dział w organizacjach z branży finansów?Jaki zakres obowiązków mają specjaliści do spraw compliance i jakie możliwości kariery daje im ten dział?
Compliance – definicja i funkcjonowanie
Organizacje współcześnie funkcjonują obecnie w bardzo niepewnym środowisku biznesowym, czego dowodem był kryzys w 2008 roku. Przedsiębiorstwa potrzebują zaawansowanych narzędzi, które pozwolą im redukować różnego rodzaju ryzyka, wiążące się zawsze z podejmowaniem różnych decyzji biznesowych. Zadanie to ma wykonać dział nazywany compliance. Zgodność, bo tak w tłumaczeniu należy oddać słowo compliance, wyłoniła się z audytu i kontrolingu i służy jako wsparcie w tych dwóch obszarach. Compliance to zbiór procedur i systemów, których zadaniem jest zapobieganie powstawaniu ryzyk prawnych. Co kryje się pod tym pojęciem?, w tym dziale znajdziesz odpowiedź.
Ryzyko prawne
Ryzyko prawne to pewna podkategoria operacyjnego ryzyka, związanego z ryzykiem strat wynikających z zawodnych procesów albo też innych niepożądanych działaniach, zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Może obejmować błędy ludzkie, ale także spowodowane przez systemy techniczne. Można zdefiniować, że tego typu ryzyko wiąże się z prawdopodobieństwem poniesienia różnych strat, zarówno materialnych, jak i niematerialnych, związanych z tym, że przepisy prawne charakteryzuje niestabilność, a także że niektóre są zbyt późno wprowadzane. Ryzyko prawne obejmuje również zmiany orzecznictwa oraz niekorzystne orzecznictwo sądów i innych organów z zakresu administracji publicznej. Czym więc w kontekście ryzyka operacyjnego i prawnego jest compliance? Krótko mówiąc, compliance to działanie zgodne z prawem. Szerzej natomiast – jest to skuteczne zarządzanie ryzykiem braku zgodności. U jego podstaw leży wdrażanie prawa, tak aby wszystkie przepisy, regulacje i standardy były w firmie jasno i przejrzyście wprowadzone oraz należycie stosowane.